
Toekomstbestendig bouwen op brownfield
Duurzame ontwikkeling in Drunen
Tussen de restanten van een roemrucht industrieel verleden is in Drunen een hoogwaardig distributiecentrum verrezen. Op het voormalige Lips-terrein, waar ooit scheepsschroeven werden gegoten, bouwde Systabo in opdracht van VolkerWessels Logistics Development en Vestum een logistiek centrum van formaat, ontworpen door Kern Architecten. Directeur Erik Achterberg vertelde er over aan Logistiek Vastgoed: “We combineren logistieke vakkennis met solide relaties in de branche om projecten succesvol voor onze opdrachtgevers uit te voeren.”
Tussen de restanten van een roemrucht industrieel verleden is in Drunen een hoogwaardig distributiecentrum verrezen. Op het voormalige Lips-terrein, waar ooit scheepsschroeven werden gegoten, bouwde Systabo in opdracht van VolkerWessels Logistics Development en Vestum een logistiek centrum van formaat, ontworpen door Kern Architecten. “We combineren logistieke vakkennis met solide relaties in de branche om projecten succesvol voor onze opdrachtgevers uit te voeren."

32.500m2 aan logistiek vastgoed
Met 32.500 vierkante meter vloeroppervlak, een supervlakke vloer, 4 PGS-15 kluizen voor opslag van brandgevaarlijke goederen én een flinke duurzaamheidsambitie
is het nieuwe DC meer dan een knap staaltje logistiek vastgoed.

Snelle bouwtijd
“In slechts negen maanden realiseerden we een distributiecentrum op vervuilde grond, waarbij we tijdens de casco bouwfase zorgvuldig invulling gaven aan uiteenlopende
huurderswensen” zo legt Erik Achterberg uit.
Bouwen op historische grond
Het terrein in Drunen kende een lange industriële geschiedenis. De naam Lips is in de regio nog steeds bekend. “De fabriek was indrukwekkend, met grote hallen, diepe kelders en een markante schoorsteen,” vertelt Achterberg. De verkopende partij sloopte de voormalige opstallen. Wat achterbleef was een deels gesaneerde locatie en funderingsresten. Dankzij een slimme fasering en een nauwe samenwerking met onze bodemadviseur is de laatste saneringsfase tijdens de bouw afgerond”.
Juist daar ligt volgens Achterberg de kracht van Systabo. “Je kunt op papier mooie plannen maken, maar als je niet op de hoogte bent
van de diverse omgevingsfactoren, loop je tijdens de uitvoering geheid tegen verrassingen aan. Daarom steken wij veel tijd in de voorbereiding om risico’s te onderkennen en de juiste beheersmaatregelen te treffen tijdens de bouwfase.” Voor Drunen betekende dat onder meer het vroegtijdig opstellen van een plan van aanpak voor het werken in vervuilde bodem. De vrijgekomen grond hebben we op verantwoorde wijze op de locatie gehouden. Veiligheid staat daarbij altijd voorop. “We hebben gezorgd voor heldere procedures voor werken en omgaan met vervuilde grond. Alleen dan kun je verantwoord bouwen onder dit soort omstandigheden.”
Waterberging en infiltratie als integraal onderdeel
Een tweede uitdaging was de waterhuishouding: hoe ga je om met schoon hemelwater op een vervuild terrein dat ondergronds opgelost moest worden? Er is uiteindelijk gekozen voor een toegankelijke berging met infiltratievoorziening van ongeveer 3.000m³ onder de parkeerplaats.
Snel bouwen, mét oog voor de gebruiker
De tijdsdruk in Drunen was hoog. Tegelijkertijd waren er specifieke wensen vanuit de toekomstige huurder, waaronder een voorziening voor de opslag van milieugevaarlijke stoffen volgens PGS-15. De uiteindelijke gebruiker heeft namelijk ook cosmeticaproducten in opslag. “Daar zijn strikte regels voor,” legt Achterberg uit. “Wij hebben ervoor gekozen om vier kleinschalige ADR-kluizen te maken van totaal 450 m² op de betonvloer van de hal. Daardoor konden de bouwwerkzaamheden en het vergunningstraject deels parallel lopen.”
Duurzaamheid en ecologie
Bij de ontwikkeling van het DC zijn vanaf de initiatieffase diverse duurzaamheidsaspecten meegenomen Het gebouw is all-electric, met voorzieningen voor verwarming en koeling zonder gas. Verlichting is volledig LED en werkt op basis van sensoren. “Omdat er in het verleden zware industrie gevestigd was op deze locatie, was er de beschikking over een grote aansluiting en een hoog transportvermogen.” Dit maakt het in de toekomst ook mogelijk om elektrisch te laden met trucks. In het terrein dragen de groenstroken en beplanting bij aan ecologische waarde en verbeteren de waterhuishouding. “Het streven is dat het gebouw de omgeving niet belast, maar juist versterkt,” zegt Achterberg.